Jak skutecznie odzyskać pieniądze za niezrealizowane zamówienie towaru?• Data: 30-07-2024 • Autor: Radca prawny Wioletta Dyl |
Zamówiłam w sklepie stacjonarnym wózek i cały zestaw, był on w określonym kolorze, na który czekaliśmy kilka miesięcy, bo sprzedawca gwarantował, że ten kolor się pojawi i na pewno będzie, zanim urodzi się nasze dziecko. Obietnicą był termin do lutego. Zdecydowaliśmy się na ten sklep tylko dlatego, że gwarantowali, że ten kolor na pewno będzie. Wpłaciliśmy 8 000 zł, do pełnej płatności zostało tylko 500 zł i na fakturze mamy dokładnie określony kolor zestawu, za który zapłaciliśmy. Teraz sklep mówi, ze nie będzie miał tego koloru, do tej pory nie otrzymaliśmy zamówienia, na które czekaliśmy i za które zapłaciliśmy. Zaraz rodzi nam się dziecko, inne sklepy oczywiście mają taki zestaw i jest dostępny od ręki. Jak wyegzekwować od sprzedawcy zwrot środków za zamówienie, którego nie są w stanie zrealizować? Przecież powinniśmy dostać zwrot wpłaty za towar, którego nie ma! |
|
Wydanie rzeczy bądź odstąpienie od umowy przez konsumentaJeżeli umowa zostanie zawarta, potwierdzona przez sprzedawcę lub w wariancie oferty, Pani jako konsument zamówiła rzecz, wybrała sposób dostawy i płatności, sprzedawca jest obowiązany wydać towar. Jeżeli z różnych powodów nie jest w stanie tego zrobić – braki w magazynach, wycofanie produktu ze sprzedaży i niemożność jego nabycia od producenta, niemożność wytworzenia towaru, błędne podanie zaniżonej ceny oraz nieopłacalność sprzedania towaru, to Pani jako konsument może wezwać go do wydania rzeczy pod rygorem skorzystania z uprawnienia wskazanego w art. 491 § 1, tj. odstąpienia od umowy.
Ma Pani takie uprawnienie, ponieważ umowa cały czas obowiązuje, można zatem żądać jej wykonania, można także skorzystać z innych uprawnień, w tym odstąpienia od umowy. Zgodnie z art. 491 Kodeksu cywilnego:
„§ 1. Jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. Może również bądź bez wyznaczenia terminu dodatkowego, bądź też po jego bezskutecznym upływie żądać wykonania zobowiązania i naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki”. Oświadczenie i żądanie zwrotu wpłatyPo bezskutecznym upływie wyznaczonego przez Panią terminu na wydanie towaru można przesłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy wraz z wezwaniem do zwrotu zapłaconej ceny w podanym terminie na rachunek bankowy pod rygorem wystąpienia na drogę postępowania sądowego, co narazi sprzedawcę na dodatkowe koszty, w tym koszty zastępstwa procesowego. Zgodnie z art. 494 strona, która odstępuje od umowy wzajemnej, obowiązana jest zwrócić drugiej stronie wszystko, co otrzymała od niej na mocy umowy; może żądać nie tylko zwrotu tego, co świadczyła, lecz również naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania. Po odstąpieniu od umowy następuje skutek taki, jakby umowa nigdy nie była zawarta.
Jeżeli sprzedawca nie zrobił błędu oczywistego lub zaniechał obowiązku sprawdzenia stanu magazynowego i mimo to zaakceptował Pani ofertę, zawarł umowę, to powinien rozważyć polubowne, pozasądowe rozwiązanie sprawy – dogadanie się z Panią, bo być może otrzymanie zamiennego towaru w obniżonej cenie będzie wystarczające, a jeżeli nie, to natychmiastowy zwrot uiszczonej kwoty, w przeciwnym razie może Pani wystąpić na drogę postępowania sądowego. PrzykładyZamówienie zestawu wózków dziecięcych Pani Anna zamówiła w sklepie stacjonarnym zestaw wózków dziecięcych w określonym kolorze, który miał być dostępny przed urodzeniem jej dziecka. Sklep gwarantował, że produkt pojawi się do lutego 2024 roku. Pani Anna wpłaciła 8000 zł z całkowitej ceny 8500 zł. Po miesiącach oczekiwania, sklep poinformował, że zamówiony kolor nie będzie dostępny. Teraz, gdy narodziny dziecka są bliskie, inne sklepy mają zestaw od ręki. Pani Anna, nie mogąc dłużej czekać, żąda zwrotu wpłaconych środków, powołując się na art. 491 § 1 Kodeksu cywilnego.
Niewywiązanie się z umowy na zakup mebli Pan Jan kupił w sklepie internetowym zestaw mebli do salonu, wpłacając całą kwotę 5000 zł. Na fakturze określono termin dostawy na koniec czerwca. Po kilkukrotnych próbach kontaktu, sklep poinformował, że z powodu problemów z dostawcą meble nie będą dostępne do września. Pan Jan, mając już zaplanowaną przeprowadzkę i potrzebując mebli na czas, zażądał od sklepu zwrotu wpłaconych środków na podstawie art. 494 Kodeksu cywilnego. Sklep zgodził się na zwrot po wystosowaniu formalnego pisma przez pana Jana.
Zakup sprzętu AGD Pani Ewa zamówiła nowoczesną lodówkę w sklepie elektronicznym, wpłacając zaliczkę w wysokości 3000 zł. Sprzedawca obiecał dostawę do końca miesiąca, jednak po upływie tego terminu okazało się, że lodówka jest niedostępna i nie ma możliwości jej sprowadzenia. Pani Ewa skontaktowała się ze sklepem, żądając zwrotu zaliczki i poinformowała o możliwości odstąpienia od umowy zgodnie z art. 491 Kodeksu cywilnego. Po kilku dniach otrzymała pełny zwrot wpłaconej kwoty. PodsumowanieKonsument ma prawo do odstąpienia od umowy i żądania zwrotu wpłaconych środków, gdy sprzedawca nie jest w stanie zrealizować zamówienia. W takich sytuacjach, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu pełnej kwoty oraz naprawienia ewentualnych szkód wynikłych z niewykonania zobowiązania. Warto skorzystać z przysługujących praw, aby uniknąć strat finansowych i stresu. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy prawnej online lub profesjonalnie sporządzonego pisma? Skontaktuj się z nami, a zapewnimy szybkie i skuteczne wsparcie w każdej sprawie konsumenckiej! Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Wioletta Dyl Radca prawny, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Udziela porad prawnych z zakresu prawa autorskiego, nowych technologii, ochrony danych osobowych, a także prawa konkurencji, podatkowego i pracy. Zajmuje się również sporządzaniem regulaminów oraz umów, szczególnie z zakresu e-biznesu i prawa informatycznego, które jest jej pasją. Posiada kilkudziesięcioletnie doświadczenie prawne, obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale