Jak postawić znak na drodze gminnej - przepisy i warunki• Opublikowano: 11-01-2022 • Autor: Grzegorz Stefanowski |
Jakie są warunki, przepisy dotyczące postawienia na drodze gminnej znaku zatrzymywania się? Kto może złożyć wniosek o postawienie takiego znaku? Czy jak jest postawiony znak parking do 60 minut, a nie ma wyznaczonych linii, to jest to dopuszczalne? |
|
Wniosek o umieszczenie znaku drogowegoWniosek taki może złożyć Pani samodzielnie, jako mieszkaniec gminy. Kieruje się go do tzw. organu zarządzającego drogą, którym w przypadku drogi gminnej jest starosta lub prezydent w mieście na prawach powiatu.
Stanowi o tym art. 10 ust. 5 i 6 ustawy z dn. 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym:
„Art. 10 [Zarządzanie ruchem na drogach] 5. Starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych, z zastrzeżeniem ust. 6. 6. Prezydent miasta zarządza ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych”.
A także § 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23.09.2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem wydanego na podstawie ww. ustawy:
„§ 3. 1. Organ zarządzający ruchem w szczególności: 1) rozpatruje projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące zmian organizacji ruchu”.
Organ ten może współdziałać z gminą w trakcie realizacji tego wniosku. Co do zasady, projekt zmiany organizacji ruchu drogowego jest także opiniowany przez policję, ale na podstawie § 7 ust. 3 pkt 1) ww. rozporządzenia nie jest ona wymagana w przypadku dróg gminnych. Zadania zarządcy drogiGmina jako zarządca drogi gminnej, na podstawie ustawy z dn. 21.03.1985 r. o drogach publicznych ma pewne zadania, które są szczegółowo opisane w art. 20 ww. ustawy i zwracam tutaj szczególną uwagę na pkt 1),4), 5), 10), 12), 14) i 15) tego przepisu:
„Art. 20 [Zadania zarządcy] Do zarządcy drogi należy w szczególności: 1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; 2) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich; 3) pełnienie funkcji inwestora; 4) utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2; 5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu; 6) przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju; 7) koordynacja robót w pasie drogowym; 8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych; 9) prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom; 9a) sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad; 10) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym weryfikację cech i wskazanie usterek, które wymagają prac konserwacyjnych lub naprawczych ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego; 10a) badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego; 11) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających; 12) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników; 13) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg; 14) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia; 15) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego; 16) utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów; 17) nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości; 18) nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt 17 na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa; 19) zarządzanie i utrzymywanie kanałów technologicznych i pobieranie opłat, o których mowa w art. 39 ust. 7; 20) zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej”.
W rezultacie tego wniosku gmina może więc przeprowadzić kontrolę stanu drogi pod kątem nasilenia ruchu drogowego i jego wpływu na bezpieczeństwo użytkowników i zaopiniować projekt zmiany organizacji ruchu drogowego.
Ma Pani prawo kontrolować takie postępowanie, które prowadzi jednak starostwo powiatowe. Uzasadnieniem wniosku powinien być stan faktyczny, który w Pani ocenie narusza dyspozycję znaku, czyli np. łamanie zakazu postoju ponad czas wskazany na znaku. Znak zakazu postojuCo do znaku, to rozumiem bowiem, że chodzi o znak B-35, czyli zakaz postoju ponad wskazany tam czas.
Znak B-35 oznacza zakaz postoju pojazdu, czyli unieruchomienia pojazdu (niewynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego) na dłużej niż 1 minuta, a nie parkowania. Dopuszczalny czas unieruchomienia pojazdu dłuższy niż jedna minuta może być wskazany napisem na znaku lub na umieszczonej pod nim tabliczce – § 28 ust.1 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dn. 31.07.2002 r.
Oznacza on, iż nie ma tam miejsca do parkowania, tak jak Pani to ocenia i dlatego nie stosuje się żadnych linii jak w przypadku miejsc do parkowania wyznaczonych. Jeżeli to jest inny znak, to proszę o jego zdjęcie.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Grzegorz Stefanowski Radca prawny od 1998 r., absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracę magisterską napisał w obecnym Laboratorium Kryminalistyki UAM. Ukończył Studium podyplomowe w Katedrze Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Posiada uprawnienia mediatora i doradcy obywatelskiego. Doświadczenie zawodowe w strukturach banku oraz własnej Kancelarii Radcy Prawnego w Katowicach. Specjalizuje się w prawie rodzinnym, cywilnym, bankowym, własności intelektualnej, problemach prawnych życia codziennego, prawie gospodarczym. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale