
GPSR a sprzedaż w sklepie internetowym, kto powinien widnieć jako producent i osoba odpowiedzialna?• Data: 14-04-2025 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska |
Prowadzimy sklep internetowy. Mam pytania w związku w wejściem w życie Rozporządzeniu GPSR. Towar zamawiamy w Polsce u różnych importerów w różnych hurtowniach. Ten sam produkt może pochodzić od innego importera. Każdy importer ma innego producenta oraz dane osoby odpowiedzialnej. Pilnowanie, czy w danym momencie sprzedajemy towar od importera X czy Y, oraz zmiana tych danych w ofercie będzie dużym problemem. Dodatkowo nie chcielibyśmy ujawniać, od kogo kupujemy towar. W związku z tym czy możemy jako producenta oraz osobę odpowiedzialną podać dane naszej firmy? Ewentualnie jakie warunki musielibyśmy spełnić, aby stać się producentem? Ten dostarczony z hurtowni posiada naklejki z informacja o importerze. Jeżeli zostawimy te naklejki, a w ofercie podamy, że producentem jest nasza firma, czy to będzie OK? |
![]() |
Producent wg Rozporządzenia GPSRNa wstępie wskazuję, że Rozporządzenie GPSR wprowadza zmiany dotyczące bezpieczeństwa, w tym w zakresie sprzedaży online. Zgodnie z definicją zawartą w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG – zwanym dalej „Rozporządzeniem GPSR” – „producent” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym. Zaś „importer” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii i wprowadza do obrotu w Unii produkt pochodzący z państwa trzeciego. Natomiast „dystrybutor” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną w łańcuchu dostaw, niebędącą producentem ani importerem, która udostępnia produkt na rynku.
Zgodnie z art. 9 ust. 6 Rozporządzenia GPSR – producenci podają swoje imię i nazwisko lub swoją nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy, swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się on od adresu producenta. Informacje te umieszcza się na produkcie, a jeżeli nie jest to możliwe – na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu.
Następnie wyjaśniam, że w myśl art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia GPSR osobę fizyczną lub prawną uznaje się za producenta do celów niniejszego rozporządzenia i podlega ona obowiązkom producenta określonym w art. 9, w przypadku gdy ta osoba fizyczna lub prawna wprowadza produkt do obrotu pod nazwiskiem lub nazwą lub znakiem towarowym danej osoby fizycznej lub prawnej. Zaś osobę fizyczną lub prawną inną niż producent, która wprowadza w produkcie istotną modyfikację, uznaje się za producenta do celów niniejszego rozporządzenia i podlega ona obowiązkom producenta określonym w art. 9 w odniesieniu do części produktu, której dotyczy modyfikacja, lub w odniesieniu do całego produktu, jeżeli istotna modyfikacja ma wpływ na jego bezpieczeństwo. Uzupełnienie oferty przy sprzedaży przez InternetJeśli sklep udostępnia produkty na rynku za pośrednictwem Internetu, prezentowana przez niego oferta musi zawierać imię i nazwisko (lub nazwę firmy), zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować. Jeśli producent jest spoza UE, należy podać osobę (podmiot) odpowiedzialny na terenie UE. Zaznaczam, że po 13 grudnia 2024 roku każda oferta musi mieć uzupełnione dane producenta. Jeżeli dane te nie zostaną podane, sprzedaż produktów odbywać będzie się niezgodnie z obowiązującym prawem. Obowiązki producentaPrzepisy Rozporządzenia GPSR przewidują szereg obowiązków nakładanych na podmioty związane z łańcuchem produkcji i dystrybucji produktu, z czego na szczególne zaznaczenie zasługują obowiązki związane z wypadkiem z udziałem produktu. Na producentach ciąży obowiązek zapewnienia, aby produkty wprowadzane przez nich do obrotu były zaprojektowane i wytworzone zgodnie z ogólnymi wymogami bezpieczeństwa, co wiąże się z wprowadzeniem odpowiednich procedur. Obowiązki importeraZgodnie z art. 11 ust. 3 Rozporządzenia GPSR importerzy podają swoje imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy, swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się od adresu importera. Informacje te umieszcza się na produkcie, a w przypadku gdy nie jest to możliwe – na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu. Importerzy zapewniają, aby dodatkowe etykiety nie utrudniały odczytania informacji wymaganych na mocy prawa Unii umieszczonych na etykiecie przez producenta.
Mając na uwadze powyższe, aby Państwo byli uznani za producenta, do zakupionego towaru, przed jego sprzedażą, należałoby wprowadzić istotne modyfikacje. W przeciwnym razie nie ma podstaw, abyście figurowali jako producent, skoro produkt został wyprodukowany przez inny podmiot i w zrozumieniu obowiązujących przepisów nie są spełnione przesłanki, aby Państwa podmiot został uznany za producenta, tym samym przejmując jego obowiązki. Przejrzysty łańcuch dostaw, kary pieniężne za niewykonanie obowiązków nałożonych przez GPSRProszę zauważyć, że celem nowego rozporządzenia GPRS jest to, aby każdy element łańcucha dostaw, od producenta po sprzedawcę, był przejrzysty i żeby można było zidentyfikować wszystkie podmioty uczestniczące w łańcuchu dostaw. Bowiem jak w przypadku wszystkich rozwiązań w zakresie łańcucha dostaw, bardzo ważne jest prowadzenie transparentnej i dokładnej ewidencji wprowadzania produktów na rynek.
Natomiast niewykonanie obowiązków nałożonych przez GPSR może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno finansowych, jak i prawnych. Komisja Europejska może nałożyć na firmy kary pieniężne. Niemniej jednak w myśl art. 44 ust. 1 Rozporządzenia to państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń niniejszego rozporządzenia, które nakładają obowiązki na podmioty gospodarcze oraz dostawców internetowych platform handlowych oraz podejmują wszelkie środki w celu zapewnienia, aby przepisy te były wykonywane zgodnie z prawem krajowym.
Na zakończenie wskazuję również, że w Rozporządzeniu wprost określono kategorie produktów, które nie zostały objęte jego zakresem, wśród których są m.in. leki, żywność, pasze, statki powietrzne czy antyki. WnioskiNatomiast pozostałe produkty powinny posiadać informacje o producencie, importerze oraz ewentualnym dystrybutorze. Nawet przepis rozporządzenia wskazuje, że „Importerzy zapewniają, aby dodatkowe etykiety nie utrudniały odczytania informacji wymaganych na mocy prawa Unii umieszczonych na etykiecie przez producenta”. Natomiast co do Państwa statusu jako producenta – tak jak zostało wskazane, wyłącznie przy spełnieniu warunków dla uznania za producenta moglibyście Państwo figurować jako producent na etykiecie.
Omawiane przepisy dopiero wejdą w życie* i na chwilę obecną nie jest znane stanowisko np.: sądów, co do kwestii faktycznego obowiązku informowania o poszczególnych podmiotach uczestniczących w łańcuchu dostaw. Być może po jakimś czasie pojawi się jasne stanowisko co do takich niejasnych sytuacji. Jednakże one również nie będą miały mocy wiążącej, gdyż w Polsce nie obowiązuje prawo precedensu.PRZYCISK_3] PrzykładyZmienność dostawców Właściciel sklepu internetowego sprzedającego sprzęt elektroniczny zauważył, że oferowane przez niego produkty pochodzą od różnych importerów, którzy mają różnych producentów. Gdy jeden z importerów zmienił dane kontaktowe lub zmienił nazwę, sklep musiał natychmiast dostosować swoje oferty, aby spełnić wymagania Rozporządzenia GPSR. Zdecydowali się na dodanie nowych danych na stronie produktu, by uniknąć kar i zapewnić transparentność łańcucha dostaw.
Podawanie danych producenta Właściciel sklepu internetowego, który sprzedaje zabawki, zastanawiał się, czy może podać dane swojej firmy jako producenta, mimo że zakupywał je od różnych importerów. Po konsultacji z prawnikiem dowiedział się, że zgodnie z Rozporządzeniem GPSR, aby firma mogła być uznana za producenta, musiałaby wprowadzić istotne modyfikacje do produktu. Dla zachowania zgodności z przepisami zdecydował się podać dane importerów, co okazało się bezpieczniejszym rozwiązaniem.
Konsekwencje niewłaściwego oznaczenia Sklep internetowy, który sprzedaje sprzęt AGD, początkowo ignorował obowiązek podawania pełnych informacji o producencie i importerze na swojej stronie. Z biegiem czasu zauważył rosnącą liczbę zapytań od klientów, a także zmniejszoną sprzedaż związanych z tym produktów. Po wejściu w życie Rozporządzenia GPSR postanowili niezwłocznie zaktualizować opisy produktów, aby uniknąć potencjalnych kar oraz zapewnić zgodność z nowymi wymogami prawnymi. PodsumowanieWprowadzenie Rozporządzenia GPSR wiąże się z obowiązkiem dostosowania oferty sklepu internetowego do nowych wymogów dotyczących przejrzystości łańcucha dostaw i bezpieczeństwa produktów. Sklepy muszą zadbać o dokładne podanie danych producenta, importera i odpowiedzialnych podmiotów, aby uniknąć kar finansowych oraz zapewnić zgodność z przepisami prawa unijnego. Oferta porad prawnychOferujemy kompleksowe porady prawne online oraz pomoc w przygotowaniu pism związanych z dostosowaniem oferty sklepu internetowego do wymogów Rozporządzenia GPSR. Zapewniamy fachową pomoc w kwestiach związanych z bezpieczeństwem produktów i obowiązkami producentów oraz importerów. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale