Gadżety z logo a prawo własności przemysłowej• Autor: Bogusław Nowakowski |
Czy mogę produkować gadżety z logo znanych marek samochodowych? Byłyby to np. breloki i zapachy samochodowe. Czy muszę uzyskać jakąś licencję? |
|
Korzystanie z cudzego logoLogo firmy, a zwłaszcza znanej firmy, to jej marka, która została przez nią wypracowana.
Każda taka firma zastrzega sobie to logo jako znak towarowy lub w innej formie. Jest to znak słowy, graficzny lub słowno-graficzny.
Zgłasza go właściwej instytucji rejestracyjnej i korzysta z ochrony. Ochrona jest na poziomie danego państwa, kontynentu.
Udzielone prawo ochronne podlega wpisowi do rejestru znaków towarowych, prowadzonego przez Urząd Patentowy RP, jest potwierdzone świadectwem ochronnym i publikowane w „Wiadomościach Urzędu Patentowego”. Uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy czy logo uprawnia do wyłącznego używania tego znaku na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej. Po uzyskaniu prawa ochronnego mamy prawo umieścić obok znaku czy logo symbol ®, czyli literę R wpisaną w okrąg. Czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy wynosi 10 lat, liczone od daty zgłoszenia znaku w Urzędzie Patentowym RP, jednak w ciągu 5 lat od rejestracji należy rozpocząć jego rzeczywiste używanie w obrocie gospodarczym (w stosunku do wszystkich towarów i usług, określonych przy rejestracji). W przeciwnym wypadku możne nastąpić wygaśnięcie ochrony. Prawo ochronne na znak towarowy lub logo może zostać przedłużone na kolejne okresy dziesięcioletnie.
Logo czy znak marki może podlegać ochronie jako utwór – o ile spełnia wymogi ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. A taka ochrona majątkowych praw autorskich może trwać do siedemdziesięciu lat od śmierci autora. Prawa te nie wygasają – przechodzą na spadkobierców, nowych właścicieli firmy, wierzycieli. Udzielanie licencji na korzystanie ze swojego logoW takich sytuacjach każda firma udziela licencji na korzystanie z swojego logo dla określonych celów. I wtedy wszystko odbywa się legalnie.
W Polsce kwestie te reguluje ustawa dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
„Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.
Znakiem towarowym, może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.
Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
Używanie znaku towarowego polega w szczególności na:
Istotne byłoby więc, czy znak towarowy danej marki w Polsce, Europie w obrocie międzynarodowym obejmuje swoją ochroną produkty, jakie zamierza Pan wytwarzać – gadżety z logo typu breloki czy zapachy samochodowe.
Co do zasady producenci samochodowi zgłaszają swoje znaki także w takim zakresie. Produkcja gadżetów z logo bez licencji - konsekwencjeProdukcja gadżetów z logo bez licencji to narażenie się na odpowiedzialność karną i cywilną. To w razie zgłoszenia roszczeń przez posiadacza praw do znaku:
Reasumując:
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Bogusław Nowakowski Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, radca prawny od 1993 r., redaktor merytoryczny periodyku „Teczka spółki z o.o.”, autor wielu publikacji i właściciel kancelarii prawnej. Specjalizuje się głównie w prawie handlowym (spółki kapitałowe, zwłaszcza spółki z o.o. – odpowiedzialność członków spółek, operacje na udziałach spółek), prawie spadkowym oraz rodzinnym (rozwody i podziały majątkowe: małżeńskie, spadkowe, współwłasności). |
|