W serwisie
Materiały
Faktury dla ambasad i placówek dyplomatycznych, obowiązki sprzedawcy w świetle prawa• Data: 31-12-2024 • Autor: Marcelina Mazurkiewicz |
Prowadzę sklep internetowy. W regulaminie mam zapis o kierowaniu oferty wyłącznie do konsumentów. Od jakiegoś czasu regularnie zwracają się do nas pracownicy placówek dyplomatycznych (ambasad itp.) z prośbą o wystawienie FV. W takim przypadku informujemy, że FV możemy wystawić wyłącznie na konsumenta (osobę fizyczną), a jeśli się nie zgadzają, to powinni zwrócić towar, a umowa uznana zostanie za nieważną w związku z zakupem przez niekonsumenta. Czy pracownicy takich placówek mają być traktowani na innych zasadach niż pozostali konsumenci i czy faktycznie mamy obowiązek wystawienia FV na ambasadę czy inną placówkę? |
|
Konsument a obowiązki sklepu internetowegoAby odpowiedzieć w pełni na Pańskie pytanie, należy zacząć od przedstawienia definicji konsumenta. Art. 221 Kodeksu cywilnego: Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Z kolei sytuacja, o której Pan pisze, tj. wystawienie faktury dla osoby fizycznej na jej życzenie, jest regulowana w ustawie o VAT. Art. 106b ustawy:
Warto także wspomnieć o przepisach podatkowych, które dla są szczególne dla dyplomatów. § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych:
posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych. Sprzedaż tylko konsumentomPrzejdźmy do meritum Pańskiego pytania, tj. czy pracownicy takich placówek mają być traktowani na innych zasadach niż pozostali konsumenci. Konsumentem jest zawsze osoba fizyczna, która dokonuje zakupu, niezwiązanego z jej działalnością zawodową. Skoro Pański sklep obsługuje jedynie konsumentów, pracownicy jednostek dyplomatycznych mogą w nim dokonywać zakupów, ale jedynie w zakresie, w którym są konsumentami, tj. robią to prywatnie. Nie ma przepisów, które nakazywałyby traktowania ich na innych zasadach niż pozostałych konsumentów. Co do kwestii związanych z podatkiem od towarów i usług, jedyne przepisy wyjątkowo traktujące dyplomatów to te przedstawione wyżej, o stawce 0% VAT. Jednak to tyczy się zakupów dokonywanych na ambasadę, a więc na osobę prawną, czyli nie konsumenta. Pracownik dyplomatyczny dokonujący zakupu wraz z życzeniem wystawienia faktury na ambasadę nie jest konsumentem. Nie ma Pan więc takiego obowiązku jak w pytaniu. Skoro oferta jest kierowana do konsumentów, to konsumenci mają prawo żądania faktury. PrzykładyZakup elektroniki przez osobę fizyczną Anna, jako osoba prywatna, kupuje laptop w sklepie internetowym, aby korzystać z niego do celów osobistych, takich jak przeglądanie Internetu i oglądanie filmów. Jako konsumentka Anna ma prawo do zwrotu zakupionego towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny, ponieważ jej zakup nie jest związany z działalnością gospodarczą ani zawodową. Sklep internetowy ma obowiązek poinformować ją o prawach konsumenta i umożliwić realizację zwrotu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zakup przez pracownika ambasady jako konsumenta Marek, pracownik ambasady, kupuje w sklepie internetowym komplet naczyń kuchennych do swojego prywatnego mieszkania. Marek jest w tej sytuacji konsumentem, ponieważ zakup nie dotyczy działalności ambasady ani jego pracy zawodowej. Sklep internetowy traktuje Marka na takich samych zasadach, jak innych konsumentów, w tym umożliwia mu skorzystanie z rękojmi czy prawa do zwrotu w terminie 14 dni.
Zakup towaru na fakturę dla firmy Tomasz, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, zamawia w sklepie internetowym drukarkę i prosi o wystawienie faktury na swoją firmę. W tym przypadku Tomasz nie jest konsumentem, ponieważ zakup związany jest z jego działalnością zawodową. Sklep internetowy nie ma obowiązku stosowania wobec niego przepisów dotyczących ochrony konsumentów, takich jak prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, jeśli nie przewidział tego w regulaminie dla przedsiębiorców. PodsumowanieOferta porad prawnych
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Marcelina Mazurkiewicz |
|