W serwisie
Materiały
Czy brak odpowiedzi na pismo oznacza zgodę?• Autor: Eliza Rumowska |
Wynajmujemy lokal użytkowy, w którym miesięczny czynsz ustalony był na okres obowiązywania umowy. W czerwcu poprosiłam właściciela o obniżkę czynszu na miesiące wakacyjne, ponieważ obroty wtedy znacząco spadają. Otrzymałam zgodę. We wrześniu nadal było ciężko z moją kondycją finansową, napisałam więc pismo o dalszą obniżkę. Nie otrzymałam odpowiedzi. Czy mogę to uznać za milczącą zgodę właściciela lokalu? |
|
Czy uzupełnienie lub zmiana umowy najmu wymaga formy pisemnejZ opisu sprawy wynika, iż mimo zastosowania obniżonego czynszu za miesiące wakacyjne umowa najmu nie była aneksowana. Kodeks cywilny stanowi jednoznacznie, że umowy pisemne wymagają zmiany swych warunków także w formie pisemnej pod rygorem nieważności:
„Art. 77. [Forma umowy uzupełniającej lub zmieniającej]
§ 1. Uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia”.
Nie ma więc znaczenia, że drugie pismo zostało bez odpowiedzi. Jak również nie ma podstaw, aby uznać to za zmianę warunków najmu. Dlatego też co do zasady obowiązuje ona aż do jej zmiany. Inaczej byłoby tylko w następujących wyjątkowych sytuacjach:
Opis sprawy sugeruje okoliczności, w których wyjątkowo za czas wakacyjny (mniej handlowy) wynajmujący odstąpił od pobrania pełnej kwoty czynszu, ale nie oznacza to jego automatycznego obniżenia, bez względu na dalsze prośby najemcy i brak odpowiedzi wynajmującego w tej sprawie. To, co mogę doradzić, to kontynuacja korespondencji – ale tym razem proszę zwrócić się o obniżenie czynszu w drodze aneksowej zmiany umowy.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Eliza Rumowska Administrator portalu ePorady24, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego prawniczka. Specjalizuje się w prawie cywilnym, zwłaszcza w prawie konsumenckim (reklamacje, gwarancje itp.). Z serwisem ePorady24 związana od początku jego istnienia, obecnie udziela porad w najbardziej złożonych sprawach. W swej wieloletniej karierze pracowała jako powiatowy rzecznik konsumentów, sekretarz gminy, inspektor ds. kredytów oraz radca w TP SA. Od 2008 r. prowadzi własne biuro prawne, jako prokurent obsługuje trzy spółki prawa handlowego, współpracuje z samorządem terytorialnym przy realizacji programów dotowanych z UE. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale