Czy wysyłanie ofert handlowych pocztą tradycyjną jest zgodne z prawem?• Data: 23-08-2024 • Autor: Radca prawny Wioletta Dyl |
Prowadzę działalność gospodarczą, robię wizualizacje dla biur architektonicznych. Zastanawiam się nad wysyłaniem ofert handlowych pocztą tradycyjną do biur, które mogłyby być zainteresowane współpracą. Ulotka (format A5/A6) byłaby ogólna – wszyscy odbiorcy otrzymaliby taką samą. Nie zawierałaby żadnych danych o firmach, do których bym ją wysyłał. Znajdowałby się na niej fragment portfolio. Ulotka musiałaby być umieszczona w kopercie, żeby poczta mogła ją dostarczyć. Czy na wysyłanie tego rodzaju ofert (ulotka w kopercie) pocztą tradycyjną wymagana jest zgoda odbiorcy (firmy)? |
|
Wysyłanie ofert handlowych przedsiębiorcomObowiązki związane z wysyłaniem informacji handlowych drogą elektroniczną określane są przez aż trzy różne akty prawa, a w szczególności przez ustawę z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która stanowi m.in., iż zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
W przypadku wysyłania ofert listem skierowanym do osób fizycznych wytyczne znajdują się tylko w jednym akcie prawnym – w RODO. Natomiast wysyłanie ofert listownych kierowanych do firmy, która nie jest osobą fizyczną, nie zostało uregulowane w polskim porządku prawnym. W szczególności wysłanie informacji handlowej pocztą tradycyjną nie będzie podlegało wymogom ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zatem z jej realizacją nie są związane żadne obowiązki prawne, także te związane z RODO, ponieważ siedziba spółki to nie dane osobowe, zatem można przesyłać na taki adres papierowe materiały marketingowe bez ograniczeń.
W przypadku zaś adresu firmowego osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą możliwe jest przesyłanie własnych komunikatów marketingowych, jeśli ta osoba jest klientem. Niemniej jednak RODO pozwala na przesyłanie papierowych materiałów marketingowych tzw. jednoosobowym przedsiębiorcom także, jeżeli nie są oni klientem podmiotu wysyłającego. Podstawą do takiego działania może być zarówno „prawnie uzasadniony interes” (swoboda wymiany handlowej i nawiązywania stosunków gospodarczych), jak i zgoda wyrażona przez to, że przedsiębiorca podał adres swojej siedziby np. na stronie www. Przesyłanie ofert osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą a RODONiemniej proszę brać pod uwagę, że w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą RODO ma zastosowanie. Zgodnie z przepisami RODO, aby legalne było przetwarzanie danych osobowych, należy posiadać stosowną podstawę przetwarzania.
Art. 6 RODO wskazuje tylko dwie możliwości – posiadanie zgody na przetwarzanie (art. 6 ust. 1 lit. a RODO) lub posiadanie prawnie uzasadnionego interesu (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), o czym pisałam wyżej. W pierwszym przypadku należy być w stanie udowodnić, że adresat oferty handlowej wyraził zgodę na przetwarzanie jego danych w tym celu. W drugim przypadku wydaje się, że takie przetwarzanie powinno przejść test równowagi.
Test równowagi polega na ustaleniu:
Generalnie jednak ryzyko naruszenia RODO w Pana przypadku jest minimalne, zatem Pana działania oceniam jako dopuszczalne w świetle obowiązujących przepisów. PrzykładyWysyłanie ulotki do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Pan Jan prowadzi firmę zajmującą się tworzeniem wizualizacji dla biur architektonicznych. Zdecydował się wysłać ulotki z ofertą swoich usług do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które mogą być zainteresowane jego usługami. Ulotki są wysyłane na adresy siedzib tych firm, które są publicznie dostępne. Ponieważ spółki z o.o. nie są osobami fizycznymi, wysyłanie tego typu materiałów marketingowych nie jest ograniczone przez RODO ani inne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Działania Pana Jana są więc zgodne z prawem.
Ulotka wysłana do osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą Pani Marta prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i zajmuje się projektowaniem wnętrz. Pan Jan chciałby nawiązać współpracę z firmą Pani Marty, dlatego wysyła jej ulotkę z ofertą swoich usług. W tym przypadku Pani Marta jest osobą fizyczną, więc jej adres firmowy jest objęty ochroną danych osobowych według RODO. Pan Jan nie ma wcześniejszej relacji z Panią Martą, ale uznaje, że jego działania mieszczą się w ramach „prawnie uzasadnionego interesu” zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Wysyłanie ulotki jest więc dopuszczalne, pod warunkiem, że nie narusza interesów Pani Marty jako osoby, której dane dotyczą.
Test równowagi w praktyce Pan Jan prowadził już kiedyś współpracę z biurem projektowym, które obecnie prowadzi Pani Katarzyna jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Pan Jan posiada adres jej firmy z poprzednich kontaktów. Zgodnie z przepisami RODO, Pan Jan może uznać, że istnieje uzasadniony interes w ponownym przesłaniu oferty handlowej Pani Katarzynie, jeśli jego działanie przechodzi test równowagi. Pan Jan ocenia, że nie narusza to praw Pani Katarzyny, ponieważ ma ona uzasadnione oczekiwanie, że może otrzymywać tego typu korespondencję. Wysyłka jest zatem zgodna z prawem. PodsumowanieWysyłanie ofert handlowych pocztą tradycyjną do firm, które nie są osobami fizycznymi, jest w pełni zgodne z prawem i nie wymaga uzyskania zgody odbiorcy. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych należy uwzględnić przepisy RODO, które pozwalają na takie działanie na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, pod warunkiem, że nie narusza ono praw odbiorcy. Ogólnie, ryzyko naruszenia przepisów jest minimalne, o ile działania są prowadzone w sposób odpowiedzialny. Oferta porad prawnychOferujemy profesjonalne porady prawne online oraz pomoc w sporządzaniu pism, dzięki czemu szybko i wygodnie rozwiążesz swoje problemy prawne bez wychodzenia z domu. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać wsparcie dostosowane do Twoich potrzeb. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych - Dz.U. 2018 poz. 1000
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Wioletta Dyl Radca prawny, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Udziela porad prawnych z zakresu prawa autorskiego, nowych technologii, ochrony danych osobowych, a także prawa konkurencji, podatkowego i pracy. Zajmuje się również sporządzaniem regulaminów oraz umów, szczególnie z zakresu e-biznesu i prawa informatycznego, które jest jej pasją. Posiada kilkudziesięcioletnie doświadczenie prawne, obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale