W serwisie
Materiały
Brak umowy z wykonawcą a reklamacja• Autor: Radca prawny Katarzyna Siwiec |
Czy mam szansę na reklamację źle wykonanej i niedokończonej usługi, jeśli nie podpisaliśmy z wykonawcą umowy? To znaczy – była ustna umowa, zgodnie z którą przelałem 5 tys. zł wykonawcy na wykonanie altany. Okazało się, że on nawet nie ma zarejestrowanej firmy. Co więcej, żąda kolejnego przelewu, jeśli faktycznie ma dokończyć altanę. Ciągle zwodzi. Owszem, wylewkę zrobił i położył zakupione przeze mnie płytki, ale wadliwie, bo woda stoi. Proszę o pomoc, co mogę zrobić?! |
|
Reklamacja zamówienia wykonanego na podstawie umowy o dzieło zawartej w formie ustnejUmowa, którą Pan zawarł z tym wykonawcą, jest tzw. umową o dzieło, obojętnie czy sporządzoną na piśmie, czy też nie.
Zgodnie bowiem z treścią art. 627 Kodeksu cywilnego (K.c.) przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.
Problemem będzie jedynie udowodnienie warunków tej umowy, wynagrodzenia, zakresu prac itd., ale dowodami mogę być e-maile, SMS-y, świadkowie itp. Wszystko, co pomoże Panu udowodnić istnienie umowy o określonej treści.
Bez znaczenia jest też to, czy wykonawca prowadzi działalność gospodarczą, czy nie, może to mieć znaczenie jedynie dla urzędu skarbowego, ale to w negatywnym sensie dla wykonawcy, bo jeśli urząd poweźmie wiadomość o nieujawnieniu dochodu przez podatnika, wszczyna w takiej sprawie postępowanie. Jak postąpić z nierzetelnym wykonawcą umowy o dzieło i zmusić go do usunięcia wad w wykonanych pracach?Wytłumaczę teraz, co może Pan zrobić celem dochodzenia roszczeń na drodze postępowania cywilnego, bo oczywiście poza procesem nie ma innej drogi, aby zmusić kogoś do wykonania umowy, w tym również do usunięcia wad w wykonanych pracach. Otóż art. 637 K.c. mówi, że jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów. Gdy wady usunąć się nie dadzą albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, zamawiający może od umowy odstąpić, jeżeli wady są istotne; jeżeli wady nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. To samo dotyczy wypadku, gdy przyjmujący zamówienie nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.
Wyjaśnię, że w wyroku z 19 listopada 2002 r. (VI CKN 1474/00, OSG 2003, nr 8, poz. 73) SN trafnie uznał, że: „Fakt przyjęcia dzieła nie oznacza, że dzieło nie ma wad, tym bardziej że strony w protokole odbioru wyraźnie stwierdziły, że dzieło nie osiągnęło zakładanych w umowie parametrów. W takiej sytuacji od charakteru wad i woli zamawiającego zależy, jakie będą skutki występowania wad”. Wady dzieła uniemożliwiające jego używanie zgodnie z przeznaczeniemWady dzieła są istotne, jeżeli wskutek ich wystąpienia dzieło jest niezdatne do określonego w umowie użytku, ze względu na to że nie posiada cech umożliwiających jego eksploatację (np. niesprawne i nienadające się do uruchomienia urządzenie), albo ma niewłaściwą formę zewnętrzną (w wypadku rzeczy zaprojektowanej bez uwzględnienia elementarnych wymagań estetycznych czy przestrzennych). Pozostałe wady dzieła należy traktować jako nieistotne, a ich wystąpienie powoduje powstanie prawa zamawiającego do żądania obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku (tak również, słusznie, S. Buczkowski (w:) System prawa cywilnego, t. III, cz. 2, s. 441 i n.; inaczej, dyskusyjnie, A. Brzozowski (w:) System prawa prywatnego , t. 7, 2004, s. 358-359.
W mojej ocenie te wady, o których Pan wspomina, mogą być ocenione nawet jako istotne, skoro płytki zostały położone całkowicie wadliwie. Wezwanie wykonawcy dzieła do usunięcia wad w określonym terminieW takiej sytuacji radziłabym wezwać wykonawcę na piśmie (lisem poleconym) do usunięcia wad w określonym przez Pana terminie, z powołaniem się na powyższy przepis, i z zastrzeżeniem, że brak ich usunięcia będzie skutkował złożeniem przez Pana stosownych oświadczeń (albo odstąpienie od umowy i zwrot wpłaconej kwoty, albo stosowne obniżenie ceny) i skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego, co dodatkowo obciąży wykonawcę kosztami procesu.
Pismo proszę wysłać koniecznie listem poleconym, może wykonawca się po prostu wystraszy, co często się dzieje w takich przypadkach i poprawi usterki. Jeśli zaś nie zareaguje, będzie Pan musiał niestety skierować pozew o zapłatę, tj. obniżenie wynagrodzenia o koszt „naprawy” lub odstąpić od umowy i żądać zwrotu wpłaconej kwoty.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Katarzyna Siwiec Radca prawny, absolwentka wydziału prawa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 2010 roku prowadzi własną kancelarię. Specjalizuje się w obsłudze prawnej przedsiębiorców z różnych branż. W obecnej praktyce zawodowej zajmuje się m.in. problematyką najmu lokali użytkowych.
Udziela porad prawnych z zakresu szeroko pojętego prawa cywilnego, procedur cywilnych, w tym postępowania egzekucyjnego. W kręgu jej zainteresowań pozostają zagadnienia z prawa spółek handlowych, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa i procedur administracyjnych.
Sporządza umowy, pisma przedsądowe i procesowe. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale