.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Brak tachografu i tarczek a kontrola BAG w Niemczech

• Autor: Łukasz Poczyński

Zostałem zatrzymany w Niemczech przez „policję autostradową”, która zażądała ode mnie tachografu i tarczek. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (kupno-sprzedaż samochodów) i jechałem z podpiętą lawetą (a na niej były zakupione samochody), więc pojazd przekraczał 3,5 tony. Posiadam kategorie prawa jazdy B+E i C oraz pozwolenie na przewozy drogowe rzeczy na potrzeby własne. Funkcjonariusze zatrzymali mnie i dali do podpisania jakiś protokół (nie wiem, co zawierał) oraz powiedzieli, że zawiadomią BAG. Czy jest to zgodne z prawem?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Brak tachografu i tarczek a kontrola BAG w Niemczech

Kogo dotyczy obowiązek instalacji i stosowania tachografów w pojeździe?

Kwestie dotyczące obowiązku instalacji i stosowania tachografu regulują rozporządzenia: Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym i Rady (EWG) nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz ustawa z 2004 r. o czasie pracy kierowców.

 

Na podstawie art. 27 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, od dnia 1 maja 2006 r. obowiązkowo stosuje się we wszystkich 27 państwach członkowskich UE tachografy cyfrowe. Chodzi tu o pojazdy wprowadzane po raz pierwszy do użytkowania w przewozach drogowych po 1 maja 2006 r.

 

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 zastępiło – w dniu 11 kwietnia 2007 r. – obowiązujące dotychczas rozporządzenie (EWG) nr 3820/85.

 

Zgodnie z art. 3 tego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 tachografy muszą być instalowane i używane w tych pojazdach, które są zarejestrowane w państwach członkowskich Unii Europejskiej i są wykorzystywane do transportu drogowego osób lub rzeczy, z wyłączeniem pojazdów i przewozów, o których mowa w art. 4 i 14 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85.

Zgodnie z tym tymi artykułami rozporządzenie nie ma zastosowania m.in. do przewozów dokonywanych pojazdami przeznaczonymi do przewozu rzeczy, gdy dozwolona maksymalna masa pojazdu, łącznie z przyczepami lub naczepami, nie przekracza 3,5 ton.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Obowiązek stosowania pojazdów wyposażonych w urządzenie rejestrujące (tachograf analogowy lub cyfrowy)

Obowiązek stosowania pojazdów wyposażonych w urządzenie rejestrujące (tachograf analogowy lub cyfrowy) spoczywa na przewoźniku drogowym, natomiast kierowca prowadzący taki pojazd obowiązany jest posiadać odpowiednią wiedzę o użytkowaniu tachografu (i wykresówek współpracujących z tachografem analogowym lub karty kierowcy – w przypadku tachografów cyfrowych) oraz obowiązujących przepisach dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw w czasie prowadzenia oraz odpoczynku.

 

Mając na uwadze powyższe informacje, stanąłbym na stanowisku, że jednak ciążył na Panu obowiązek posiadania tachografu.

 

Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego jako samodzielny centralny urząd federalny w resorcie Federalnego Ministerstwa Komunikacji, Budownictwa i Rozwoju Miasta wykonuje szereg zadań związanych z samochodowym transportem towarowym.

Czynności przeprowadzane przez kontrolerów BAG

Kontrolerzy BAG są upoważnieni do zatrzymywania niemieckich i zagranicznych pojazdów samochodowych transportu towarowego oraz autobusów (z wyjątkiem Bawarii) w celu dokonania kontroli. Odbywa się to także w ramach kontroli mobilnej przez wezwanie do zjechania na najbliższy parking lub w ramach kontroli stacjonarnych w miejscach przeznaczonych do wypoczynku i na parkingach przy autostradach. Kontrolą objęte są również drogi federalne i krajowe. Często kontrole przeprowadzane są we współpracy z innymi organami, np. z policją, urzędem celnym.

Kontrola pojazdów obejmuje przede wszystkim:

 

  1. dokumenty wymagane zgodnie z prawem o ruchu drogowym pojazdów transportowych (licencje/certyfikaty, przewożone dokumenty, polisę ubezpieczenia od obowiązku odpowiedzialności cywilnej od szkód towarowych),
  2. przyrząd kontrolny, wykresy, karty kierowcy lub wydruki cyfrowego przyrządu kontrolnego oraz inną wymaganą przepisami dokumentację czasu pracy,
  3. określone przepisami dokumenty dotyczące pobytu, zezwolenia na pracę i ubezpieczenia społecznego,
  4. wymiary, naciski na osie i masy całkowite oraz
  5. zabezpieczenie ładunku i stan techniczny pojazdów, przyczep oraz kombinacji pojazdów.

Kontrola tachografu i tarczek na niemieckiej autostradzie

Jak wynika z powyższego, BAG ma prawo kontroli czasu pracy kierowcy, a więc kontrola tachografu i tarczek była w pełni uzasadniona.

 

W przypadku stwierdzenia podczas kontroli naruszeń prawa o ruchu drogowym, przepisów o przewozie zwierząt lub Kodeksu prawa socjalnego, Urząd powiadamia o tym właściwe organy. W przypadku naruszenia przepisów kontrolerzy BAG podejmują środki stosowne do rodzaju i stopnia naruszenia: sporządzają protokół, żądają złożenia zabezpieczenia w przypadku kierowców zagranicznych lub udzielają upomnień. W razie poważnego naruszenia określonych przepisów bezpieczeństwa kontrolerzy mogą zabronić dalszej jazdy.

Kontrola BAG i nałożenie grzywny 

Jeśli w wyniku kontroli BAG stwierdzi, iż doszło do popełnienia wykroczenia, to może nałożyć grzywnę administracyjną (Verwarnungsgeld), ale tylko do wysokości 35 euro, bądź grzywnę powyżej tej kwoty (Bugeld). W przypadku tego pierwszego środka sprawa jest zamknięta „od ręki” i nie pociąga za sobą żadnych dodatkowych konsekwencji.

 

W drugim przypadku wymierzenie grzywny następuje w drodze postępowania, a na poczet zarówno kary, jak i kosztów samego postępowania pobierane mogą być od kierowców polskich tzw. świadczenia zabezpieczające (Sicherheitsleistun-gen).

Prawo do odmowy złożenia podpisu na protokołach spisywanych przez funkcjonariuszy BAG

Natomiast co do kwestii protokołu to generalnie w każdym przypadku osobie kontrolowanej przysługuje prawo odmowy złożenia podpisu na protokołach spisywanych przez funkcjonariuszy BAG czy też policji. Oczywiście funkcjonariusz winien w takim przypadku na protokole dokonać odpowiedniej adnotacji z podaniem przyczyny odmowy podpisania, jednakże nie może „zmusić” osoby kontrolowanej do podpisania jakiegokolwiek dokumentu. Pamiętać należy, że w przypadku podpisania dokumentów, których treści nie znamy, istnieje ryzyko samoobciążenia się. Za każdym razem osoba kontrolowana powinna dostać kopię dokumentów, nawet jeżeli odmówiła ich podpisania.

 

Jeśli nie dostał Pan kopii podpisywanego dokumentu, to powinien Pan niezwłocznie skontaktować się w tej sprawie z centralą BAG w Köln celem złożenia skargi na zachowanie funkcjonariuszy.

 

Podaję Panu link do strony: www.bag.bund.de, gdzie będzie Pan mógł uzyskać więcej informacji i dane kontaktowe do centrali.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Łukasz Poczyński

Absolwent prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu. Aktualnie pracuje w dziale prawnym w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto posiada doświadczenie zdobyte w związku z pracą w dwóch kancelariach radcowskich. Interesuje się głównie prawem gospodarczym i handlowym oraz prawem upadłościowym i naprawczym.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu