.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Brak adresu zameldowania a działalność gospodarcza

Od sześciu lat wynajmuję dom, w którym mieszkam bez zameldowania (posiadam umowę najmu). Przez długi czas miałam meldunek w innym województwie. Pięć lat temu postanowiłam założyć działalność gospodarczą. W urzędzie właściwym dla mojego miejsca zamieszkania odmówiono mi rejestracji firmy. Stwierdzono, że wpisu mam dokonać w urzędzie właściwym dla mojego adresu zameldowania. Tak też zrobiłam. Byłam zameldowana w mieszkaniu w Łodzi i pod tym adresem zarejestrowałam siedzibę firmy. Jako miejsce wykonywania działalności figuruje adres wynajmowanego domu (w innym województwie). Przez długi czas nie przebywałam w miejscu zameldowania. Osoby, które tam mieszkały, zadłużyły lokal. Doszło do wymeldowania wszystkich i eksmisji. Jaki wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej ma brak adresu zameldowania? Jak mogę zaktualizować dane mojej firmy? Co będzie z dowodem osobistym, skoro nie mam żadnego meldunku?

 


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Brak adresu zameldowania a działalność gospodarcza

Zmiana miejsca zameldowania na aktualne miejsce zamieszkania

Niestety tak to już jest, że urzędnicy często mylą pojęcie zameldowania z zamieszkaniem, co oczywiście rodzi liczne problemy. Na szczęście obecnie można dokonać samodzielnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w drodze elektronicznej. Nie powinno być zatem problemów ze zmianą miejsca zameldowania na aktualne miejsce zamieszkania.

 

Rozważając Pani problem, rozpocznę jednak od kwestii dowodu osobistego, o który również Pani pytała.

 

Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności i dowodach osobistych istnieje możliwość wydania dowodu osobistego bez podawania adresu zameldowania. Jak stanowi art. 37 ust. 1 ww. ustawy:

 

„Art. 37. 1. W dowodzie osobistym zamieszcza się następujące dane:


1) nazwisko, nazwisko rodowe i imię (imiona);
2) imiona rodziców;
3) datę i miejsce urodzenia;
4) adres miejsca zameldowania na pobyt stały, a w razie jego braku zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; w przypadku braku zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące danych o adresie nie zamieszcza się;
5) płeć, wzrost w centymetrach i kolor oczu;
6) numer PESEL;
7) nazwę organu wydającego dowód osobisty, datę wydania i termin ważności;
8) serię i numer dowodu osobistego”.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Wydanie dowodu osobistego bez miejsca zameldowania

Należy zwrócić uwagę na fakt, że przepis ten wyraźnie mówi o miejscu zameldowania, a nie zamieszkania. Dotyczy zatem danych z ewidencji, a nie stanu faktycznego. Nie można odmówić wydania dowodu osobistego, w którym nie będzie adresu zameldowania, skoro takiego meldunku nie ma. Kwestia niedopełnienia przez obywatela obowiązku meldunkowego nie ma tu nic do rzeczy. Są to zupełnie odrębne sprawy.

 

Według ustawy organem właściwym do wydania dowodu jest wójt, burmistrz lub prezydent.

 

Właściwość miejscową organu, o którym mowa wyżej, ustala się według miejsca pobytu stałego osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, a w razie braku takiego miejsca – według ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby.

 

Zatem w Pani przypadku będzie to (zakładając, że nie uda się Pani zameldować w domu, który Pani wynajmuje – właściciel powinien tylko poświadczyć Pani pobyt stały – a to byłoby najwłaściwszym w tej sprawie postępowaniem) organ właściwy w gminie, w której do tej pory była Pani zameldowana.

Prowadzenie działalności gospodarczej a meldunek

Jeśli chodzi o prowadzoną przez Panią działalność gospodarczą, to ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nigdzie nie posługuje się pojęciem zameldowania jako warunkiem prowadzenia własnej firmy.

 

Zgodnie z art. 25 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wpisowi do CEIDG podlegają:


1) firma przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
1a) data urodzenia przedsiębiorcy;
2) numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) informacja o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy;
5) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony; dane te są zgodne z oznaczeniami kodowymi przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju, o ile to w danym przypadku możliwe;
6) adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosił te informacje we wniosku o wpis do CEIDG;
7) data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
8) określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
9) informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
10) numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek;
11) dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca udzielił ogólnego pełnomocnictwa;
12) informacja o zawieszeniu i wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej;
13) informacja o ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych oraz ustanowieniu kurateli lub opieki;
14) informacja o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu, o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika, zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika i zakończeniu tego postępowania;
15) informacja o wszczęciu postępowania naprawczego;
15a) informacja o przekształceniu przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową;
16) informacja o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej;
17) informacja o zakazie wykonywania określonego zawodu, którego wykonywanie przez przedsiębiorcę podlega wpisowi do CEIDG;
18) informacja o zakazie prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub z opieką nad nimi;
19) informacja o wykreśleniu wpisu w CEIDG.

 

Na dzień dzisiejszy wszystkie ewidencje prowadzone przez właściwe organy gminy powinny już zostać przeniesione do ewidencji centralnej. Proszę zatem wejść na stronę internetową: https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/. Tam proszę odnaleźć swoją działalność i dokonać zmiany danych dotyczących adresu zamieszkania.

Reasumując: najlepszym i najbardziej poprawnym działaniem byłoby w Pani przypadku zameldowanie się w wynajmowanym domu chociaż na czas określony. Właściciel domu powinien poświadczyć Pani pobyt w tym miejscu. Należy pamiętać, że dla niego to również jest obowiązek.

 

Jeśli jednak nie zechce zgodzić się na takie rozwiązanie, to meldunek nie może mieć wpływu na możliwość prowadzenia przez Panią działalności gospodarczej. Oznaczeniem przedsiębiorcy jest m.in. jego adres zamieszkania, który musi być rozumiany zgodnie z Kodeksem cywilnym, a więc jako miejsce przebywania z zamiarem stałego pobytu. Tylko takie dane należy podać we wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

 

Proszę też pamiętać, że zmiana adresu zamieszkania będzie skutkować zmianą właściwości urzędu skarbowego dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Według art. 17 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2. Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ustala się według miejsca pobytu osoby fizycznej, jeżeli nie ma ona miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Katarzyna Nosal

Radca prawny od 2005 roku, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Udziela porad z prawa cywilnego, pracy oraz rodzinnego, a także z zakresu procedury cywilnej i administracyjnej. Ma wieloletnie doświadczenie w stosowaniu prawa administracyjnego i samorządowego. Ukończyła również aplikację sądową. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu