Brak aktu nadania stopnia nauczyciela kontraktowego• Autor: Marta Handzlik-Rosuł |
Złożyłam egzamin na stopień nauczyciela mianowanego, ale w moich dokumentach brakuje aktu nadania stopnia nauczyciela kontraktowego. Szkoła, w której pracowałam, została zlikwidowana. W archiwum również brak jest tego dokumentu. Posiadam tylko zaświadczenie o przeprowadzeniu komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela kontraktowego z pieczątką szkoły i dyrektora. Czy takie zaświadczenie jest wystarczające do wystawienia duplikatu przez organ prowadzący wówczas szkołę? Czy kuratorium może respektować taki dokument celem dopełnienia mianowania? |
W doktrynie i orzecznictwie sądowym ugruntował się pogląd, iż akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela jest rodzajem certyfikatu zawodowego potwierdzającego pewne uprawnienia, kwalifikacje w tym zakresie, pochodzącego od władzy publicznej, mającego formę decyzji administracyjnej i skutkującego wobec wszystkich pracodawców – obecnych i przyszłych (zob. A. Kisielewicz, Stopnie awansu zawodowego nauczycieli, „Prawo Pracy” 2001, nr 7-8, s. 27).
Za powyższym charakterem aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela przemawia głównie fakt, że stopień jest nadawany nauczycielowi na stałe w tym sensie, iż zawsze jest możliwe uzyskanie wyższego stopnia, aż do stopnia nauczyciela dyplomowanego.
Stanowisko powyższe potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyrokach z dnia 6 października 2004 r., sygn. akt II SA/Wa 4048/03, Lex, nr 160331; oraz z dnia 4 marca 2005 r., sygn. akt II SA/Wa 1289/04, Lex, nr 164729.
W ocenie tego sądu akt nadania stopnia awansu zawodowego jest rodzajem certyfikatu zawodowego nauczyciela wydawanego w trybie administracyjnym decyzją organu administracji publicznej. Oznacza to, że akt nadania stopnia awansu nie jest aktem pracodawcy podejmowanym w ramach łączącego go z nauczycielem stosunku pracy.
Zgodnie z art. 9b ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r., poz. 1189) – stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego nadaje dyrektor szkoły. Dokumentacja związana z odbyciem stażu jak też dokumentacja świadcząca o uzyskaniu przez nauczyciela stażystę akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzeniu rozmowy z nim, zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 1 powinna być przechowywana w szkole, w której te czynności miały miejsce.
Jeśli szkoła została zlikwidowana, to dokumenty te powinny znaleźć się w archiwum. Jeśli i tam brak dokumentu, to należy sprawdzić, czy na podstawie posiadanego przez Panią zaświadczenia można odtworzyć akt nadania. Jeśli z zaświadczenia wynika, że komisja się zebrała i przyznała Pani stopień nauczyciela kontraktowego, należy wydać Pani odpowiedni duplikat (musi to zrobić organ prowadzący właściwy dla zlikwidowanej szkoły).
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Marta Handzlik-Rosuł Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale