Błędnie naliczone punkty karne• Autor: Anna Sufin |
Otrzymałem pismo z Komendy Policji, że przekroczyłem dopuszczalną liczbę punktów karnych. Jednak na 5 wyszczególnionych w piśmie mandatów dwa budzą moje wątpliwości. Mianowicie jeden z tych mandatów otrzymał mój syn, nie ja. Na drugim – na druku mandatowym widnieje liczba punktów 6, a w zestawieniu z policji jest ich 8. Czy mogę kwestionować to pismo z uwagi na błędne wyliczenie punktów? Jak ubiegać się o wgląd w dokumenty, na podstawie których zostały mi przypisane punkty karne? Będąc pewnym, że nie przekroczyłem limitu, odbyłem szkolenie w WORD zmniejszające ilość punktów. Jakie mam wyjście z tej sytuacji? |
|
Przekroczenie przez kierowcę 24 punktów karnychInformacja o przekroczeniu liczby 24 punktów karnych została ustalona przez Komendanta Wojewódzkiego Policji na podstawie ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, której zasady prowadzenia określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2012 roku w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 488, zwane dalej: „Rozporządzeniem”).
Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia do ewidencji wpisuje się kierowcę, który kierując pojazdem silnikowym lub motorowerem, dopuścił się naruszenia przepisów ruchu drogowego. Zatem ewidencja gromadzi dane o naruszeniach przepisów według kryterium podmiotowego, tj. co do każdego kierowcy (nie np. samochodu) z osobna. Do ewidencji wpisuje się naruszenia wraz z odpowiadającą im liczbą punktów, zgodnie z wykazem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia (§ 2 ust. 3). Jeżeli zatem mandatem karnym został ukarany Pana syn, oczywistym jest, że liczba punktów odpowiadająca jego naruszeniu nie powinna zostać przydzielona Panu. Policjant mylnie zarejestrował ilość punktów karnych na formularzuParagraf 4 ust. 7 Rozporządzenia stanowi, że policjant, który zastosował postępowanie mandatowe lub prowadzi postępowanie w sprawie o naruszenie, niezwłocznie rejestruje nałożenie mandatu lub prowadzenie tych czynności na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do Rozporządzenia. Nie można wykluczyć sytuacji, że policjant mylnie zarejestruje ilość punktów na formularzu. Czynność rejestracyjna jest czynnością wtórną do nałożenia mandatu karnego, nie ma charakteru ukarania, a jedynie zewidencjonowania wykonanej wcześniej czynności ukarania mandatem. Stąd też w razie rozbieżności między wpisem w formularzu, o którym mowa w przepisie, a wpisem na druku mandatowym, należy przyjąć, że prawdziwy zapis znajduje się na tym drugim. Wobec tego, dysponując drukiem mandatowym o zapisie odmiennym od zapisu z ewidencji, powinien Pan wnioskować o zmianę wpisu w ewidencji, przedkładając odpis druku. Informacja dotycząca uzyskanych punktów karnychNa mocy § 9. Rozporządzenia osoba zainteresowana ma prawo uzyskać od Policji ustną informację lub zaświadczenie o wpisach w ewidencji, ostatecznych i tymczasowych, dotyczących punktów odpowiadających dokonanym przez siebie naruszeniom. Informacji udziela lub zaświadczenie wydaje się w każdej jednostce organizacyjnej Policji posiadającej odpowiednie możliwości techniczne.
Nie ma zatem wątpliwości, iż ma Pan każdorazowo uprawnienie do otrzymania informacji o treści wpisów w ewidencji. Niestety za tym uprawnieniem nie idzie uprawnienie do wglądu w dokumenty źródłowe.
W postępowaniu wykroczeniowym prawo wglądu do akt postępowania przez obwinionego istnieje dopiero w postępowaniu sądowym (art. 67 § 2 w zw. z art. 38 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia w zw. z art. 156 Kodeksu postępowania karnego).
W postępowaniu mandatowym nie wytwarza się akt postępowania, ale dokumentację przebiegu służby – zdarzenia drogowe i czynności kontrolne rejestrowane są w notatnikach służbowych i karcie zdarzeń drogowych. Takiej dokumentacji nie udostępnia się, chyba że zostanie wszczęte postępowanie sądowe i dokumenty te zostaną dołączone do materiału dowodowego. Policja odmawia wglądu do dokumentów z postępowania mandatowego, powołując się na brak podstawy prawnej umożliwiającej ich udostępnienie.
Pozostaje pytanie, czy treść takiej dokumentacji nie jest informacją publiczną, o której udostępnienie może się Pan ubiegać na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. 2014 r., poz. 782 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy „każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie”, zgodnie z ust. 2: „przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi, pod warunkiem że nie ograniczają obowiązków przekazywania informacji publicznej do centralnego repozytorium informacji publicznej, o którym mowa w art. 9b ust. 1, zwanym dalej »centralnym repozytorium«”. Jest to jednak kwestia kontrowersyjna, mając na uwadze poglądy orzecznictwa i doktryny, które wypowiadano w kontekście traktowania akt postępowania przygotowawczego jako informacji publicznej. Poniżej przedstawiam wyciąg z komentarza do ustawy w tej kwestii, z którego można wyciągnąć wnioski, że obydwa poglądy dadzą się obronić (cytaty za: Bidziński, Dostęp do informacji publicznej, Komentarz do art. 1, Legalis):
Mając na uwadze to, że niektóre poglądy orzecznictwa i doktryny mogłyby przemawiać za uznaniem dokumentacji przebiegu służby policji, w której znajdą się dokumenty źródłowe dowodzące ilości nałożonych na Pana punktów karnych, za informację publiczną, może Pan spróbować powołać się na tę ustawę w celu uzyskania do nich wglądu. Odwołanie od błędnie dokonanych wpisów do ewidencji punktów karnychJeśli chodzi o dalszy tryb postępowania w sprawie, z uwagi na to że wpisy dokonywane w ewidencji przez Komendanta Wojewódzkiego Policji są czynnością materialno-techniczną, aby zapewnić sobie drogę odwoławczą od błędnie wykonanych wpisów, należy wezwać komendanta do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie takie trzeba wystosować w terminie 14 dni od powzięcia informacji o naruszeniu. Zatem w Pana przypadku należy wystosować wezwanie w terminie 14 dni od doręczenia pisma informującego o przekroczeniu liczby punktów karnych.
Podstawę prawną takiego trybu postępowania można znaleźć w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Ustawa ta stanowi:
„Art. 52. § 1. Skargę można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie, chyba że skargę wnosi prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka. § 2. Przez wyczerpanie środków zaskarżenia należy rozumieć sytuację, w której stronie nie przysługuje żaden środek zaskarżenia, taki jak zażalenie, odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, przewidziany w ustawie. § 3. Jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na akty lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 i 4a, można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu – w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności – do usunięcia naruszenia prawa.”
„Art. 3. § 1. Sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie. § 2. Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na: 1) decyzje administracyjne; 2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty; 3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie; 4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa; 4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach; 5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej; 6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej; 7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego; 8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4a.”
„Art. 53. § 1. Skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie. § 2. W przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa. § 3. Prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka mogą wnieść skargę w terminie sześciu miesięcy od dnia doręczenia stronie rozstrzygnięcia w sprawie indywidualnej, a w pozostałych przypadkach w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie aktu lub podjęcia innej czynności uzasadniającej wniesienie skargi. Termin ten nie ma zastosowania do wnoszenia skarg na akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej.”
Z powyższych przepisów należy zwrócić uwagę na:
Koniecznie zatem proszę pilnować podanych terminów.
Jeśli w związku z zawiadomieniem starosty przez KWP o przekroczeniu liczby 24 punktów otrzyma Pan informację o wszczęciu postępowań dotyczących skierowania na badania psychologiczne, zgodnie z art. 99 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, oraz postępowania o sprawdzeniu kwalifikacji kierującego pojazdami z powodu otrzymania 25 punktów karnych za naruszanie przepisów Prawa o ruchu drogowym – powinien Pan wnieść wniosek o zawieszenie tychże postępowań na mocy art. 97 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, ponieważ rozpatrzenie tych spraw i wydanie decyzji zależeć będzie od uprzedniego rozstrzygnięcia w przedmiocie sprostowania przez organ prowadzący ewidencję ilości wpisanych punktów karnych.
Podsumowując, winien Pan niezwłocznie (aby zmieścić się w 14-dniowym terminie) wystosować wezwanie do usunięcia naruszenia prawa do KWP, obok tego postępowania może Pan postarać się o wgląd do dokumentacji źródłowej, powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej. W razie wszczęcia postępowań przez starostę, powinien Pan wnieść wniosek o zawieszenie postępowań. Nadmieniam, że na zlecenie klientów sporządzamy pisma w postępowaniach.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Anna Sufin |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale