W serwisie
Materiały
Biuro podróży kontra tour operator, czy grozi kara za zerwanie umowy bez podpisu?• Data: 23-07-2024 • Autor: Kiecana Kamil |
Prowadzę jednoosobowe biuro podróży. Złożyłem zapytanie o wyjazd dla grupy na wyjazd do Turcji do polskiego tour operatora. W dniu 11 XI dostałem umowę (z tą datą wystawioną) do podpisu. Na następny dzień umowę podpisałem. Niestety do lutego nie było odzewu od tour operatora. Napisałem zapytanie, czy oferta jest ważna. Napisali, iż skan i odpowiedź dostanę do końca miesiąca. Do połowy marca nie było żadnego maila. W tym też dniu napisałem, iż moi klienci nie są już zainteresowani tym hotelem i wybierają inny hotel, a ja ofertę z powodu braku podpisu przez tak długi czas uważam za nieaktualną. Operator zagroził mi, iż za zerwanie umowy, którą dopiero wtedy odesłał (w tym samym dniu, w którym zagroził mi karą), mam zapłacić 30% ceny wartości imprezy za zerwanie umowy. Z punktu widzenia społecznego jest to rażąco niesprawiedliwe i odmówię zapłaty z racji niesumienności drugiej strony umowy. Kto ma rację? |
|
Warunki umowyZgodnie z art. 72 Kodeksu cywilnego:
Zgodnie z poglądami piśmiennictwa prawnego „negocjacje polegają na stopniowym uzgadnianiu przez strony treści umowy, którą zamierzają zawrzeć. W tym trybie złożenie zgodnych oświadczeń woli składających się na umowę następuje niejako stopniowo, przez dochodzenie do porozumienia. Negocjacje obejmują ustalanie, formułowanie postanowień przyszłej umowy, wymianę poglądów na ten temat, przekazywanie sobie przez strony informacji, a także różne formy wzajemnego oddziaływania, przekonywania do słuszności proponowanych rozwiązań. Negocjacje najczęściej prowadzone są «między obecnymi», a więc ustnie, przy jednoczesnej obecności wszystkich stron czy też za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość” (K. Kopaczyńska-Pieczniak [w:] Kodeks cywilny…, t. 1, red. A. Kidyba, 2012, kom. do art. 72 nt 1).
„Art. 72 § 1 określa moment zawarcia umowy w trybie negocjacji, tj. chwilę, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich postanowień umowy, które były przedmiotem negocjacji. W przeciwnym wypadku nie dojdzie do zawarcia takiej umowy. Negocjacje mogą bowiem dotyczyć wszelkich postanowień umowy: zarówno essentialia, jak i naturalia czy accidentalia negotii. Reguła zawarta w art. 72 § 1 wskazuje jednoznacznie, że zawarcie umowy następuje dopiero wówczas, gdy osiągnięte zostaje porozumienie, zgodna wola w odniesieniu do wszystkich postanowień, które były dyskutowane, niezależnie od tego, do której ze wskazanych kategorii należy je zaliczyć” (K. Kopaczyńska-Pieczniak [w:] Kodeks cywilny..., t. 1, red. A. Kidyba, 2012, kom. do art. 72, nt 5)” (P. Nazaruk [w:] Kodeks cywilny. Komentarz aktualizowany, red. J. Ciszewski, LEX/el. 2023, art. 72). Odstąpienie od umowyZgodnie z § 4 lit. a przesłanej nam umowy:
„W przypadku rozwiązania lub odstąpienia od Zlecenia przez Zleceniodawcę z przyczyn niezależnych od Zleceniobiorcy, Zleceniodawca zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz Zleceniobiorcy kary umownej w wysokości: a) 30% wynagrodzenia, jeżeli rozwiązanie lub odstąpienie od Umowy przez Zleceniodawcę nastąpi po zawarciu Umowy, ale do 31 dni przed datą rozpoczęcia Imprezy grupowe”.
Zgodnie z pkt 4 i 4.1 przesłanych nam WIT:
„Jeżeli Podróżny nie rozpocznie Imprezy, rozwiąże Umowę lub złoży skuteczne oświadczenie o Rezygnacji, z przyczyn nieleżących po stronie Organizatora, Organizator uprawniony będzie do pobrania kwot stanowiących równowartość rzeczywiście poniesionych kosztów w związku z dokonanymi już przygotowaniami do zorganizowania Imprezy oraz pełnych kosztów ubezpieczenia, lecz nie więcej niż podane poniżej informacyjnie średnie koszty ukształtowane historycznie. Koszty rezygnacji dla Imprezy realizowanej samolotem czarterowym wynoszą: 30% ceny, Rezygnacja nastąpi do 30 dni przed rozpoczęciem Imprezy (…)”.
Z przesłanej nam korespondencji, że poprosił Pan o zmianę hotelu, przy czym nie wskazywał Pan dotychczas na brak podpisanej umowy. Dopiero, gdy operator wskazał, że „zmiana hotelu wiąże się z anulacją obecnej rezerwacji tzn. 30% wartości ceny Imprezy”, oświadczył Pan tego samego dnia, że „w związku z tym iż do tej pory nie dostałem Umowy i nie ma od Państwa żadnego kontaktu proszę moje zlecenie traktować jako nieaktualne”.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że występuje istotne ryzyko wygranej sprawy przez operatora, gdyby doszło do sporu sądowego. Co prawda druga strona nie odesłała przez długi czas podpisanej umowy, jednak strony potwierdziły istotne warunki umowne mailowo.
Jeśli jednak będzie Pan chciał wysłać do operatora formalne pismo z Pana stanowiskiem oraz określoną argumentacją prawną, to możemy pomóc w przygotowaniu takiego pisma lub pismo możemy wysłać z kancelarii. PrzykładyOpóźnienia w komunikacji i brak formalności Pan Jan prowadzi biuro podróży i planował zorganizować wyjazd do Włoch dla swojej grupy klientów. Skontaktował się z lokalnym operatorem turystycznym, aby omówić szczegóły wyjazdu i zarezerwować miejsca. Operator przesłał umowę do podpisania, którą Pan Jan podpisał i odesłał natychmiast. Niestety, mimo wielokrotnych prób kontaktu, operator przez trzy miesiące nie potwierdził rezerwacji i nie odesłał podpisanej umowy. W końcu Pan Jan zrezygnował z wyjazdu, informując operatora o decyzji. Operator groził karą za zerwanie umowy, jednak Pan Jan argumentował, że brak odpowiedzi i formalnego podpisania umowy przez operatora oznaczał niesumienność z jego strony.
Niedotrzymanie terminów Pani Anna zorganizowała wyjazd integracyjny dla swojej firmy i nawiązała kontakt z agencją turystyczną. Po długich negocjacjach, umowa została wysłana do podpisania. Pani Anna podpisała ją niezwłocznie i odesłała. Operator zapewnił, że wszystkie formalności zostaną załatwione do końca miesiąca. Niestety, agencja przez dwa miesiące nie przesłała podpisanej umowy ani nie potwierdziła rezerwacji. Pani Anna, zniecierpliwiona brakiem odpowiedzi, odwołała wyjazd i znalazła inną agencję. Operator zagroził jej karą za zerwanie umowy, ale Pani Anna odmówiła zapłaty, wskazując na brak profesjonalizmu i niedotrzymanie terminów przez agencję.
Brak jasnych odpowiedzi Pan Tomasz, właściciel małego biura podróży, planował zorganizować wyjazd dla swoich klientów do Hiszpanii. Po otrzymaniu umowy od tour operatora, podpisał ją i odesłał, oczekując szybkiego potwierdzenia. Mimo wielu prób kontaktu, operator nie odpowiadał na maile ani telefony przez ponad miesiąc. W końcu Pan Tomasz wysłał zapytanie, czy umowa jest nadal ważna, na co otrzymał obietnicę odpowiedzi do końca tygodnia. Odpowiedź nigdy nie nadeszła, więc Pan Tomasz poinformował operatora, że wycofuje się z umowy z powodu braku reakcji. Operator zażądał kary za zerwanie umowy, ale Pan Tomasz zdecydował się na walkę prawną, argumentując, że operator działał niesumiennie, nie dotrzymując terminów i nie udzielając jasnych odpowiedzi. PodsumowanieNiesumienność jednej ze stron umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji, zwłaszcza w branży turystycznej. W artykule przedstawiono trzy przykłady, które ilustrują, jak brak odpowiedzi, niedotrzymanie terminów oraz brak formalnego potwierdzenia umowy przez operatorów turystycznych może skutkować zerwaniem umowy przez organizatora wyjazdu i sporem prawnym. W takich sytuacjach kluczowe jest dokładne zrozumienie praw i obowiązków wynikających z Kodeksu cywilnego oraz umowy, aby skutecznie dochodzić swoich racji. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy prawnej w zakresie umów turystycznych? Oferujemy profesjonalne porady prawne online oraz przygotowanie pism, aby skutecznie chronić Twoje interesy i dochodzić swoich racji. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Kiecana Kamil Radca prawny, absolwent Wydziału Prawa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie. Doświadczenie zawodowe zdobywał w kancelariach adwokackich i radcowskich. Specjalizuje się w prawie cywilnym, rodzinnym, gospodarczym, administracyjnym, finansowym oraz prawie szkolnictwa wyższego. Podejmuje się obsługi prawnej podmiotów gospodarczych. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale