Sklep internetowy utrudnia zwrot pieniędzy po anulowaniu zamówienia, co zrobić?• Data: 21-05-2024 • Autor: Adwokat Katarzyna Bereda |
Kilka dni temu zakupiłam przez internet towar. Następnego dnia się rozmyśliłam i poprosiłam sprzedawcę o anulowanie zamówionego towaru, jeszcze przed wysłaniem. Sprzedawca niechętnie się zgodził. Niestety w regulaminie sklepu jest napisane, że zmiany w zamówieniach Klient może wprowadzić zmiany w zamówieniu przed wysłaniem towaru. Klient może wycofać złożone zamówienie najdalej w 24 godziny po jego złożeniu. Niestety zamówienie złożyłam w nocy o 1:30, a anulowałam dnia następnego o 8.10. Więc technicznie rzecz biorąc – kilka godzin po czasie. Czy to jest zgodnie z prawem konsumenckim? Kilka razy dzwoniłam z przypomnieniem, ale do tej pory nie mam zwróconych pieniędzy, mimo iż sprzedawca zapewniał, że się tym zajmie i przelew ma być wysłany. Dzisiaj mija 14 dni od anulowania zamówienia, czyli, zdaje się, czas na zwrócenie pieniędzy. Czy mam prawo domagać się zwrotu, biorąc pod uwagę, że sprzedawca się na to zgodził? A jeżeli nie chce dokonać zwrotu, to i tak nie mam towaru, więc bezprawnie ma moje pieniądze. Jakie mogę podjąć jutro kroki, jeżeli nie otrzymam pieniędzy na konto? Bo obawiam się, że ich dzisiaj nie dostanę, gdyby chciał, to by już wysłał. |
|
Odstąpienie od umowy zawartej na odległośćJeżeli zakupiła Pani towar jako konsument, należy stosować przepisy ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z treścią art. 27 ustawy o prawach konsumenta „konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35”. Zwrot środków za anulowanie zamówieniaZ uwagi na powyższe, mogła Pani odstąpić od umowy zawartej na odległość – nawet w przypadku braku dostarczenia towaru. Zgodnie natomiast z art. 32 ustawy o prawach konsumenta: „1. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. 2. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. 3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej”.
Celem obowiązku zwrotu wszystkich dokonanych przez konsumenta płatności związanych z zawarciem umowy, od której konsument odstępuje, jest przeciwdziałanie temu, by konsument czuł się ograniczony lub zniechęcony do skorzystania z przysługującego mu prawa w związku z tym, że musi ponosić pewne ciężary po odstąpieniu od umowy (tak – na gruncie dyrektywy 97/7/WE – TSUE w wyrok z 15.4.2010 r., Heinrich Heine, C–511/08, EU:C:2010:189, pkt 54).
Z uwagi na powyższe, jak najbardziej przedsiębiorcę obowiązują powyższe przepisy i jest obowiązany dokonać całego zwrotu płatności niezwłocznie, nie później niż 14 dni od dnia złożenia przez Panią oświadczenia. Proszę zatem wystosować do przedsiębiorcy ostateczne wezwanie do zapłaty pod rygorem podjęcia dalszych kroków prawnych. PrzykładyPodsumowaniePodsumowując, konsumenci mają prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni bez podawania przyczyny. Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu wszystkich płatności niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu. W przypadku opóźnień, warto przypomnieć sprzedawcy o obowiązujących przepisach i w razie potrzeby wystosować ostateczne wezwanie do zapłaty. Oferta porad prawnychOferujemy profesjonalne porady prawne online oraz pomoc w sporządzaniu pism, aby skutecznie egzekwować prawa konsumenckie i zabezpieczyć Twoje interesy. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać wsparcie w każdej sprawie prawnej. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - Dz.U. 2014 poz. 827
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Adwokat Katarzyna Bereda Adwokat, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego – pracę magisterską napisała z prawa pracy. Podczas studiów odbyła liczne praktyki, zarówno w sądach, jak i w kancelariach adwokackich. Aplikację adwokacką rozpoczęła w 2015 roku. W marcu 2018 roku przystąpiła do egzaminu zawodowego, uzyskując jeden z najlepszych wyników w izbie zielonogórskiej i w konsekwencji kończąc aplikację adwokacką z wyróżnieniem. Specjalizuje się w prawie rodzinnym, cywilnym, zobowiązaniach, prawie spadkowym, prawie gospodarczym i spółkach prawa handlowego. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale